Koliko zaista znate o Apple-u?

O Apple-u se puno piše i govori. No, koliko zaista znate o jednom od najpopularnijih brendova na svetu koji stoji iza revolucionarnog iPhone-a?

Apple je osnovan 1. aprila 1976. godine. kao kompanija Apple Computer Inc. Na samom početku svog postojanja, stvarala je i prodavala hobi računare. Ideju za ove računare su smislili Stiv Voznijak i Stiv Džobs. Njihov prvi proizvod Apple I je prodat u 200 primeraka. Apple 1, u stvari je bio uradi-sam set kojeg su ljudi morali sami sastavljati kako bi ga mogli koristiti. U prodaju je krenuo po ceni od 666,66 američkih dolara.

Međutim, oni nisu stali sa Apple I. Novac koji su zaradili od ovog računara omogućio im je da stvore novi i bolji računar Apple II koji je bio napredan i prodat u nekoliko miliona primeraka.

Naredne redove, pored razvoja kompanije kroz nekoliko revolucionarnih proizvoda, posvetićemo i njihovom marketinškom pristupu, poslovnim poteškoćama i vrednostima koje je ova kompanija svojim proizvodima stvorila kod potrošača.

Apple, kao jedan od najpopularnijih brendova, obeležila je i urbana legenda oko samog logotipa kompanije. Naime, na prvom logou Apple-a bio je prikazan Isak Njutn kako sedi ispod jabukovog drveta kada je otkrio gravitaciju. Oko ivica logoa bila je ispisana pesma „Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought.“

Prvi logo dizajnirao je treći suosnivač kompanije, nepoznati Ronald Vejn koji je kompaniju napustio 1977. godine kada je svoj udeo prodao Jobsu i Wozniaku za 800 američkih dolara.

Sve dok nije objavljena biografija Stiva Džobsa nismo saznali kako je i zašto ta kompanija dobila ime. Ispostavilo se kako je Džobs u to vreme bio na jednoj od svojih specifičnih dijeta – frutarijanskoj, u sklopu koje je jeo samo plodove sa stabala – i da je jako voleo jabuke. Tako je, nije bilo nikakvog dubljeg značenja.

Loše procene tržišta

U ovo vreme dolazi do pojave velike konkurencije, zbog čega su u Apple-u smatrali da bi trebalo stvoriti novi, složeniji računar koji bi se mogao meriti sa tom konkurencijom. Za ovo tržište je bio stvoren Apple III, koji je bio potpuni neuspeh. Nakon Apple III, kompanija je stvorila novi računar poznat kao Apple Lisa, koji je utvrdio nove principe ali nije bio prihvaćen na tržištu zbog svoje visoke cene. To je uzrokovalo prestanak proizvodnje ovog računara i na kratko vreme prekinuo razvojni tok koju je kompanija tada imala.

Zbog ova dva neuspeha, Apple Computer Inc. kompaniji pretila je propast. Međutim, oni nisu hteli tako lako da se predaju, zbog čega su stvorili novi računar, Apple Macintosh. Ideja je bila da se sve prednosti Lisa-e zadrže, s tim da se snizi cena. Iako je cena Macintosh-a bila niža od cene Lisa-e, i dalje je bila visoka. Ipak, Macintosh je izazvao promenu na tržištu računara svojim korisničkim interfejsom, računarskim mišem i mogućnošću spajanja na računarsku mrežu. Pojava ovih računara je naterala konkurenciju da stvore svoje verzije slikovnog korisničkog interfejsa. Macintosh je okosnica ponude kompanije Apple Computer Inc.

Apple tokom krize, lekcija brendova

Kad su se našli suočeni sa stalnim padom prodaje računara Mac, u Apple-u su eksperimentisali sa proizvodima kako bi se izvukli iz finansijske krize, te su proizvodili digitalne kamere (Apple QuickTake), konzole (Apple Pippin), pa čak i liniju odeće. Sve to pre nego što se pojavio Apple iPhone.

Reklama koja je promenila sve

Čuvena Apple-ova reklama 1984., kojom je predstavljen prvi računar iz serije Macintosh, prikazana je tokom najpopularnijih američkih sportskih događaja. Režirao ju je Ridli Skot, koji je takođe snimio poznate filmove kao što su Alien, Blade Runner i Martian.

Sledeći značajan dan za ovu kompaniju bio je 9. januar 2007. godine, kada je Steve Jobs najavio da će kompanija Apple Computer Inc. promeniti ime u Apple Inc. Računari nisu više bili glavni fokus kompanije. Sada su prioritet bili mobilni uređaji. Pored telefona iPhone, najavljen je i Apple TV.

iPhone – Čemu služi to ‘i’?

Slovo ‘i’ u nazivu računara iMac iz 1998. godine vezivalo se za internet. Ipak, Apple poručuje da oznaka stoji zbog individualnosti i inovacije, što se i danas koristi za iPhone.

Čelnici kompanije Apple spremno su dočekali da osvoje tržište več željno njihovih brendiranih proizvoda, te je ubrzo iPad. Ovaj tablet računar posedovao je istu tehnologiju touch screen-a kao i iPhone. Ono što je zanimljivo u vezi iPad-a, jeste što je Steve Jobs dobio ideju za isti, upravo od zaposlenog u Microsoftu (njihovog najvećeg konkurenta), koji se neprestano hvalio tabletom koji je njegova firma radila. Baš taj iPad je proslavio Apple i omogućio mu da prestigne Microsoft na tržištu.

Posle iPad-a, Apple-ova pozicija na tržištu stalno je rasla, kao i njen prihod. Efikasnost kompanije je bila toliko velika, da je 2011. godine, u jednom kratkom periodu, imala finansijske rezerve veće od vlade SAD-a (zbog tadašnje krize).

4. oktobra 2011. godine najavljen je izlazak telefona Apple iPhone 4S. Sledećeg dana, nakon duge borbe sa rakom, preminuo je Steve Jobs. Iako je ova vest dočekana sa žaljenjem širom sveta, popularnost i prodaja Apple-ovih proizvoda je porasla, a vrhunac je doživela puštanjem iPhone-a 4S u prodaju, koji je ubrzo dobio naziv iPhone „4 Steve“.

Apple zanimljivosti

  • Apple nikada ne plaća tzv. ‘product placement‘. Marketing tim kompanije, u slučaju da im se autori filmova, serija, spotova obrate, odlučuje da li želi da pokloni uređaje koji će se koristiti. U slučaju da su promovisani na zadovoljavajući način, oni će ga podržati kroz istaknute pozicije na svim svojim prodajnim pozicijama u okviru Apple iTunes-a.

  • Redizajnirani logo, prema urbanoj legendi je u obliku odgrižene jabuke kao odavanje počasti kompjuterskom geniju Alanu Tjuringu, koji je izvršio samoubistvo tako što je zagrizao otrovnu jabuku.

  • U reklamama za iPhone, uvek je 09:42 sata ujutro. Apple događaji počinju u 09:00 sati ujutro, a predstavljanje proizvoda se obično dogodi oko 40 minuta od početka programa. Apple kompanija želi da, kada se na ekranu pojavi velika fotografija proizvoda, prikazano vreme bude što je moguće bliže onom koje se nalazi na satovima publike, a znaju da to neće biti tačno 40 minuta. Kasnije su za iPad stavili 09:41.